Od szlaczków do lateralizacji

Odo szlaczków do lateralizacji

Z tej racji, że Junior Senior sporo choruje staram się z nim ćwiczyć umiejętności „przedszkolne” w domu.Przyznam, że po pierwszych trzech szlaczkach skończyły mi się pomysły, ale wtedy inicjatywę przejął Junior zarzucając mi tematy do rysowania. Tak więc oprócz standardowych domków, serc, czy kwiatków mieliśmy także szlaczki pod tytułem: łąka, trzy węże, straszny pan (może w przedszkolu mieli jakąś pogadankę 🙂 ), orzeł (to ewidentnie temat z przedszkola 😉 ), czy smok 🙂 Głównym celem tego rysowania miało być ćwiczenie rączki, ale o wiele bardziej interesujące okazało się poznawanie myśli swojego dziecka.

Teraz jak więcej rysuje, pisze to już ewidentne stało się dla mnie, że będzie leworęczny. Już wcześniej wiedzieliśmy, że ma dominujące lewe oko i nogę. Bardzo łatwo to sprawdzić. Od logopedy dowiedzieliśmy się także, że ma dominujące ucho prawe.

Aby sprawdzić które oko dominuje można poprosić dziecko o popatrzenie przez rolkę po ręczniku kuchennym. Junior do trzeciego roku życia ustawiał rolkę na środku :), dopiero później zdecydował się na oko lewe.

Dominację ucha można sprawdzić prosząc dziecko o przyłożenie zabawkowej słuchawki do ucha. Ważne, aby nie pokazywać tego dziecku, bo można mu zasugerować niechcący. Zabawkę należy położyć przed dzieckiem i wydać komunikat słowny. Większość ludzi ma dominujące ucho prawe. Mała dygresja – ćwicząc z dzieckiem metodą krakowską siadamy właśnie po prawej stronie dziecka.

Dominującą nogę można sprawdzić prosząc dziecko o ustawienie się na jednej nodze lub kopiąc do niego piłkę – noga, którą ono kopnie jest dominująca.

Jako ostatnia wyklarowała się dominująca ręka lewa – w wieku 3,5 lat. Sporo czynności Junior wykonuje nadal naprzemiennie, ale zawsze na początku zaczyna od reki lewej, dopiero jak ona się zmęczy przekłada narzędzie do prawej. Aby sprawdzić która ręka dominuje należy położyć zabawkę centralnie przed dzieckiem i zobaczyć którą ręką chwyci. Można obserwować dziecko w trakcie jedzenia. Łyżkę należy położyć centralnie przed dzieckiem i obserwować którą ręką chwyci i czy tą samą ręką będzie jadło. Ustalenie dominującej ręki jest dość trudne jeśli dziecko używa ich naprzemiennie. Najlepiej obserwować dziecko przy wykonywaniu czynności wymagających precyzji np. układanie wieży z klocków, nawlekanie przedmiotów z dziurką na sznurek, wkładanie klucza do dziurki.

Trzeba wiedzieć, że dzieci które mają opóźniony proces lateralizacji mogą mieć problemy z motoryką dużą (niechęć do jazdy na rowerku), małą (problemy z rysowaniem, mową). Dobra informacja jest taka, że ćwiczenie czyni mistrza 🙂 I odwrotnie, dzieci które mają wcześnie zakończoną lateralizację (patrz nasz młodszy syn, do bólu prawostronny) łatwiej ogarniają wszelkie sprzęty jeżdżące, skakanie, mówienie (mówi już setki słów), jedzenie łyżką.

Hmmm, właśnie się zorientowałam, że sama w sumie nie wiem które mam oko dominujące 🙂 Przyznać się, kto właśnie sprawdza 🙂

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *