Kasza jaglana z domowym sokiem malinowym 3xbez

Kasza jaglana z domowym sokiem malinowym 3xbezTo kolejne danie, które oprócz walorów smakowych, ma także udowodnione działanie prozdrowotne. Lekkie danie w sam raz na przeziębienie.Kasza jaglana to jedna z niewielu kasz o działaniu zasadotwórczym. Produkty zasadotwórcze są bardzo ważne, bo zazwyczaj jest ich za mało w naszej diecie, a jak organizm zakwaszony to jest bardziej podatny na choroby. Kasza jaglana ma działanie przeciwwirusowe, zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Jest więc idealna przy infekcjach. Żeby nie było tak cudownie ma niestety dość wysoki indeks glikemiczny, na poziomie 71 i ładunek glikemiczny 29.

Wielu osobom kasza jaglana kojarzy się z gorzkim smakiem, ale ten występuje jedynie kiedy jest w niewłaściwy sposób przygotowana. Jak przygotować kaszę jaglaną, aby nie była gorzka?:

  • zalej kaszę wodą i wstaw na noc do lodówki. Można dodać sok z cytryny. Ten zabieg ma na celu pozbycie się fitynianów – związków które utrudniają wchłanianie minerałów i witamin zawartych w kaszy (inne rodzaje kasz i warzywa strączkowe także wymagają moczenia). Jak wiemy nie ważne co jemy, ale ważne co wchłaniamy!
  • kaszę na sitku przelej na zmianę wrzącą, zimną i wrząca wodą. Dzięki temu pozbędziesz się jej gorzkiego smaku.
  • kaszę wrzucaj na posolony lub posłodzony wrzątek (kasza jaglana pasuje zarówno do dań na słodko, jak i wytrawnych) z dodatkiem tłuszczu. Proporcje kaszy do ilości wody to około 1 : 2,5-3.
  • ustaw minimalny ogień (na mojej kuchni indukcyjnej ustawiam 4 na 10). Czas gotowania 15-25 minut, im dłużej kasza moczona tym krótszy będzie czas gotowania.
  • jeśli już na etapie gotowania chcesz dodać jakieś przyprawy to zrób to zanim wrzucisz kaszę. Po wrzuceniu kaszy przemieszaj ją tylko raz i niech spokojnie wchłonie całą wodę gotując się powoli pod przykryciem.
  • jeśli masz czas, zawiń kaszę w koc i odstaw na godzinę lub wstaw do piekarnika i zamknij go. Dzięki temu kasza jeszcze bardziej dojdzie i będzie smaczniejsza.

Sok z malin ma działanie przeciwgorączkowe, nasila pocenie po spożyciu, co obniża temperaturę ciała.

Składniki:

  • szklanka kaszy jaglanej
  • szklanka domowego mleka kokosowego
  • 1/3 łyżeczki cynamonu cejlońskiego
  • 1/3 łyżeczki pasty waniliowej
  • szczypta imbiru
  • łyżeczka suszonych fig
  • łyżeczka octu jabłkowego naturalnie fermetowanego
  • łyżka oleju kokosowego nierafinowanego
  • dwa zblendowane jabłka
  • 1/4 szklanki domowego soku malinowego

Przygotowanie:

Wlej do garnka 2 szklanki wody i 1 mleka kokosowego. Dodaj łyżkę oleju kokosowego i dodaj przyprawy.

Na wrzątek wrzuć moczoną przez noc i przelaną wrzątkiem kaszę. Zamieszaj i zmniejsz ogień na minimum.

Gotuj pod przykryciem ok. 20 minut lub krócej przy opcji późniejszego zawinięcia kaszy w koc.

Przełóż do miseczki i dodaj starte jabłko wymieszane z sokiem malinowym.

Smacznego…i na zdrowie 😉

Ps: brak słodziwa nie jest niedopatrzeniem. Danie i bez dosładzania jest smaczne. Moje małoletnie jury potwierdza 🙂

3 thoughts on “Kasza jaglana z domowym sokiem malinowym 3xbez

  1. Przepis nieczytelny. Wstęp taki, że nie wiadomo kiedy jest przepis a kiedy nauka gotowania kaszy. Najpierw jest napisane aby kaszę gotować 25 min, a później aby użyć kaszy przelanej wrzątkiem…

    1. Przelanie wrzątkiem nie wyklucza gotowania. To pierwsze robi się aby pozbyć się goryczki jaką charakteryzuje się kasza, to drugie aby była … jadalna. Dziękuję za uwagi co do czytelności wpisów, będę nad tym pracowała 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *